Jak dát neúspěšnému kandidátovi konstruktivní zpětnou vazbu?

By: A de Knegt 11.8.2017

Categories:novinky,

Jedním z nejčastěji využívaných nástrojů v náboru je odmítnutí uchazeče prostřednictvím emailu. A jak někomu sdělit špatnou zprávu o tom, že nezíská vytouženou práci? Téměř každý uchazeč chce u pohovoru uspět a získat práci ve Vaší organizaci. Buďte si proto jistí, že každé odmítnují způsobí určité zklamání. Cílem je, aby kandidát nabyl pocitu profesionálního jednání, přestože práci u vaší společnosti nezískal. Je důležité mít neustále na paměti, že každý kandidát pro Vás může mít v budoucnosti přínos - může se například perfektně hodit na jinou pozice v budoucnosti, a proto se snažte u každého kandidáta myslet na to, aby jste v něm nevzbudily žádné negativní dojmy spojené s jednáním Vaší společnosti.

Nejlepší způsob, jak odmítnout kandidáta je použití co nejosobnějšího přístupu. Bohužel ve vetšině případů a u všech velkých společností je tento postup téměr nemožný. Proto Vám nabízíme několik tipů, jak nejlépe využít osobní přístup při oznámení neúspěchu u pohovoru prostřednictvím emailu.


1. Vždy používejte ich formu
Například místo věty „Prostudovali jsme Váš životopis“, raději napište „Prostudoval(a) jsem Váš životopis.“


2. Mějte osobitý styl
Vyhněte se proto frázím a klišé typu „Váš životopis uložíme do naší databáze“. Snažte se vymyslet věty, které nebudou evokovat standardní odmítnutí. Např. „I v případě, že se nebudete ucházet o jinou pozici, Váš životopis bude automaticky zařazen do naší databáze a v případě shody Vás rádi kontaktujeme sami.“

3. Vyjadřujte se na rovinu

Špatné zprávy jsou špatné zprávy, proto nedávejte kadnidátovi falešné naděje. Ujistěte se, že Váš email odpovídá inzerátu na webových stránkách, kde jste pozici inzertovali. Tzn. pokud jste použily neformální styl, držte se ho i při odmítnutí.

4. Představte si sebe v pozici kandidáta

Dny po odeslání životopisu jsou pro většinu kandidátu plné očekávání při kontrole emailové schránky a čekají na zprávu od Vás s nadšením, že získají danou pracovní pozici.

Následně ale kandidát obdrží odmítnutí s typickým textem:

Velice si ceníme Vašeho zájmu pracovat pro naši společnost. Nepostupujete však do dalšího kola výběrového řízení. Přejeme Vám mnoho úspěchů.
V takovém případě kandidát netuší, proč byl odmítnut a pravděpodobně bude mít pocit, že veškerá snaha, kterou do výběrového řízení vložil byla zbytečná. Abyste v kandidátovi vyvolali dojem, že jeho úsilí nebylo jen ztrátou času, snažte se odmítnutí napsat co nejpříznivěji.

Raději bych Vám oznamoval(a) daleko příjemnější zprávy, ale bohužel Vás musím zklamat. I přesto, že jste splnily naše požadavky Vás musím pro tuto pozici nyní odmítnout. Hledal(a) jsme pro Vás i jinou vhodnou pozici, na kterou bych Vás mohl(a) obsadit, ale momentálně Vám žádnou nemohu nabídnout.
Přeji Vám hodně štěstí při hledání Vašeho vysněného povolání.
Výběr vhodných slov a formulací je výzvou, protože Vaším cílem je oslovit co nejširší skupinu lidí. Pokud však zvolíte tento osobní přístup můžete změnit image Vaší firmy. Snažte se tedy, aby se každý příjemce cítil důležitě, i když email pošlete několika desítkám lidí.
Doufáme, že Vám tento článek přinesl inspiraci nebo nápady a přejeme Vám mnoho úspěchů s vytvářením pozitivního prostředí ve Vaší společnosti.